Slide 1
Slide 9
Slide 10
Slide 11

Ieder jaar begint zo mooi, grootse voornemens over routes, tourtochten of op zijn minst die ene mooie beklimming. Zo ook winter 2013, dus snel in vorm komen met een weekend weg. Fietsen, de wielen moeten bollen!

Flinke eisen waren er aan de trip:

• Vier dagen op pad
  • Alles mee op de fiets
  • Geen rondjes rijden
  • Als het even kan door fietsland bij uitstek: Belgie

Na een tijdje zijn we eruit, we gaan met drie man de Belgische taalgrens fietsen. We beginnen in Kortrijk en fietsen in drie etappes naar Maastricht, de laatste dag fietsen we door de prachtige Voerstreek. Met behulp van de knooppunten routes plannen we per dag een route. De knooppuntenlijsten plakken we op onze bovenbuis en staan voor de zekerheid in een Garmin die we meenemen.

Dag 1 Kortrijk – Gooik Oetingen

132 km – 1125 hm – Strava

Vandaag staan we om half 6 op. Snel pasta met ei maken, even een boost koolhydraten eten.  Om half acht pakken we de trein vanuit Den Haag via Antwerpen. Overstappen op de trein naar Kortrijk waar we om 11.10 aankomen, koers! Vandaag zullen we  vanuit Kortrijk via de Oude Kwaremont,  de Kanarieberg en de Muur van Geraardsbergen naar Gooik Oetingen fietsen.

Eerst langs het kanaal Kortrijk uit, mooie dichte bossen en een zachte bries in de rug. Langzaam komen we buiten de stad en de weg wordt slechter. Gaten in de weg, kasseien, en zelfs stukken onverhard. Na ongeveer 50 km fietsen we de eerste klassieker uit de Vlaamse koersen op, de Oude Kwaremont. Hier geen toeristische bordjes of bewegwijzering maar gewoon een stevige klim over kasseien. Op 70 km komen we aan bij het muziekbos waar de kanarieberg op ons wacht. Een pittige klim (cat. 4) in 2 etages. Boven aangekomen etablissement met spaghetti op de kaart, tijd voor de lunch!

Na de lunch is het toch weer even opstarten. Zeker nu het steeds heuvelachtiger wordt voelen de benen zwaar en koud aan. Gelukkig hebben we 30 km om los te trappen, op 100 km wacht ons de muur van Geraardsbergen. Een klim met een goede helling die aardig lang trekt. Op het einde wordt de weg slechter, smaller en steiler. Boven bij de kapel zijn helaas de laatste meters van de weg opgebroken. Desalniettemin een prachtige klim met als beloning een prachtig uitzicht. We mogen nog 30 km door en komen uiteindelijk om een uur of vijf aan bij  onze B&B. Een hapje eten bij een plaatselijk cafe. Na een paar Belgische bieren vroeg naar bed.

Dag 2 Gooik Oetingen – Holsbeek

122 km – 1118 hm – Strava

Om 7 uur gaat de wekker, vandaag willen we vroeg op de fiets zitten. Eerst ontbijten, de eigenaar van de B&B maakt een prima ontbijt. Hij schrikt van de hoeveelheid broodjes die we wegstouwen. Vandaag is het minder zonnig. Arm- en beenstukken en windjassen aan dus! Het begin van onze tocht is vandaag erg heuvelachtig. We hebben veel kasseien en lange stukken onverhard. Na 40 km is het tijd voor de eerste stop, de plaatselijke bakker heeft heerlijke taartjes en wat nieuw water voor onze bidons. Na de bakker rijden we op haar aanraden “de bruine put” op, een klim uit plaatselijke kermiskoersen.  Rustig rijden we verder tot we 70 km in de benen hebben. De lunch hebben we vandaag bij een guitige opa die een klein cafe runt. We eten pasta en krijgen na het eten nog een plaatselijk brouwsel met een knipoog.

Na de lunch rijden we snel verder, er wacht nog een klim uit de 4e categorie. Onze koers volgend komen we uiteindelijk in Leuven na vrijwel geen enkel stuk vlak gefietst te hebben. Onze slaapplaats ligt net voorbij Leuven en we laten de stad snel achter ons. Via een aantal kleine dorpen komen we bij ons logeeradres in Holsbeek.

De dame is erg aardig, wast zelfs onze kleding en geeft een goed adres voor een heerlijk bord pasta een paar dorpen verderop.

Dag 3 Holsbeek – Eijsden

150 km – 1164 hm – Strava

Om 7 uur staan we weer op, gelukkig kunnen we ontbijten bij ons logeeradres. “Amai, jullie eten wel veel boterhammen!” We eten en drinken veel en proberen een zo goed mogelijke bodem voor vandaag te leggen. Het weer is vandaag behoorlijk slecht, in de eerste minuut dat we op de fiets zitten begint het te regenen. Een kilometer of 60 fietsen we in de stromende regen, goed voor de moraal! Eén afdaling regent het zo hard dat we eigenlijk niks meer zien maar op hoop van zegen afdalen. Na 80 km is het tijd voor de lunch, friet! Bij Sonja’s Frituur eten we echte Belgische frietjes, heerlijk! Na de lunch is het toch wel weer opwarmen.

We fietsen door en krijgen onderweg regelmatig een flinke regenbui over ons heen. Inmiddels zijn we zo vies geworden dat het allemaal niet meer uitmaakt. Na ongeveer 110 kilometer hebben we een groot stuk wind tegen. Met al ongeveer 350 km in de afgelopen dagen is dit wel even afzien! Op het einde krijgen we nog een grote helling voor de kiezen.  Daar staat hij dan voor me, de man met de hamer. Ik krijg de pedalen nauwelijks meer rond. Rustig aan doortrappen en we komen aan in Luik, vanaf hier is het nog maar kort naar ons eindpunt Eijsden. We slapen vannacht in Cafe ’t Piepke en eten ook in het Cafe.  Uiteindelijk fietsen we vandaag een goede 150 km, we pakken daarbij ook nog aardig wat hoogtemeters. Snel maken we de fietsen schoon en genieten van het eten in ’t Piepke.

Dag 4 Eijsden – Maastricht

106 km – 1300 hm – Strava

Ons doel is behaald, het fietsen langs de Belgische taalgrens. Maar er is nog een stukje taalgrens dat we niet hebben gefietst, de taalgrens rondom het Duitstalige gedeelte van België. Na de 400 km van de afgelopen dagen is bij de meesten van ons het vet ondertussen wel van de soep. Het gemiddelde zakt omlaag, maar dat kan ook komen door de heuvels komen waar de Voerstreek om bekend staat. Uiteindelijk fietsen we een stuk van de Belgische taalgrens en komen via de Belgische kant van het drielandenpunt aan in Nederland. We dalen af naar Vaals en eten in een dorpje een pannenkoek. Door het Limburgse heuvelland rijden we uiteindelijk naar Maastricht waar we de trein naar Den Haag inspringen.