Anderhalf jaar na ons vorige artikel over de strijd tussen de grote merken (Campagnolo, Shimano en SRAM) laten wij opnieuw ons licht schijnen op de verschillende groepen.

Jaap: (nog steeds) Shimano, kudasai!

“Alle fabrikanten brengen op dit moment fietsen uit binnen de gravel/road disc trend, de enige die er op dit moment echt een goed antwoord op heeft is Shimano. De schijfremmen van van SRAM zijn hopeloos ouderwets (mechanisch) of onbetaalbaar (hydraulisch). Bij hun nieuwste groep (SRAM eTap) hebben ze eigenlijk helemaal niet gedacht aan schijfremmen. Bij Campagnolo weten ze volgens mij niet wat schijfremmen zijn.

cielo-road-racer-disc-21924_14

Sinds een half jaar mag ik dagelijks deze twee hightech shifters/remhendels (en alles wat er achter hangt) bedienen en wat is het een genot is het om deze te gebruiken. Het is de perfecte samenkomst van Shimano’s volledig doorontwikkelde elektronische groep en jarenlange ervaring met hydraulische schijfremmen. Alles voelt zoals het hoort te voelen, met één vinger vol in de remmen en met een andere vinger terugschakelen. Zo heb je nog drie vingers op je stuur, voor de controle.

Heb je het budget voor Di2 niet? Shimano heeft al vanaf de 105 groep hydraulische schijfremmen, voor hele andere prijzen dan het ‘instap’ SRAM model van €650. En vooruitlopend op de zaken hieronder, vorig jaar riepen Philippos en Wouter nog heel hard ‘GEEN SHIMANO’. Inmiddels rijden ze Di2 en kunnen niet meer zonder.”

Jelle: SRAM Bro!

“Ik ben onlangs overgegaan van Shimano naar SRAM. Mijn oude fiets was voorzien van een gemixte Shimano 105 5700 groep. Dat wil zeggen: 105 shifters en remmen, Tiagra cassette en een groeploos crankstel en bottom bracket. Voor mijn eerste racefiets prima, maar naarmate ik meer ervaring opdeed, merkte ik steeds meer minpuntjes op. Het schakelen ging bijvoorbeeld niet soepel, (ik moest regelmatig dubbel schakelen voor één versnelling) en cross-chaining was een grote no-go. Regelmatig heb ik aan de kant gestaan om de ketting weer op het blad te leggen.

Elektronisch schakelen en schrijfremmen waren voor mij geen must, ik zocht naar een betaalbare en duurzame mechanische groep met een goede reputatie.
pizap.com14425619290541
Het double-tap schakelsysteem van SRAM vind ik veel prettiger en ergonomisch aanvoelen dan de Shimano shifters, daarbij kun je bij SRAM groepen met Yaw derailleur wel degelijk gebruik maken van alle mogelijke tandverhoudingen. Bovendien is de voordelige Rival groep wat mechanisme betreft bijna gelijk aan de hoogwaardigere Force en Red groepen. De bijkomstigheid dat SRAM er in mijn ogen ook nog woest uitziet (in tegenstelling tot Campagnolo), deed mij de knoop doorhakken. Een Bro-set voor mij.”

Philippos: Shimagnolo

Deel 1: Shimano

“Nu ik twintigduizend kilometers verder ben dan ik twee jaar geleden was, kan ik het volgende concluderen. Shimano domineert de markt tegenwoordig als het gaat om aandrijvingsgroepen en de daarbij horende onderdelen. Handig op de wensen en behoeften van de meeste fietsers ingespeeld. Daar blijft het niet alleen bij. Shimano is op dit moment marktleider wat betreft de prijs/kwaliteit verhouding (lees goed, verhouding).

Mijn Ultegra Di2 groep is toe aan de tweede service ronde. De eerste ronde omvatte het vervangen van de ketting en de remblokjes (twee keer). Deze tweede ronde zal het wederom de ketting zijn (conclusie misschien om een ander merk ketting te nemen bij ronde drie), 10-speed cassette, bottom bracket en natuurlijk de remblokjes. Nu ik er aan denk, ik zou eens naar mijn remkabels moeten kijken aangezien daar ook slijtage om de hoek begint te kijken. De kosten voor deze beurten zijn te overzien mede door de deals die je online tegenwoordig kan vinden. BMC zal dan met gerust hart een kleine winterslaap in kunnen gaan… ‘Wat?!‘ vragen onze lezers zich nu af, gaat kilometervreter Philippos een winterstop inlassen? Antwoord: NEEN. Deel 3 legt dat deels uit.”

IMG_9240

Deel 2: Campagnolo?

“Afgelopen zomer verhuisde mijn Bianchi naar Athene. Door wat transport schade aan de onderdelen, kreeg ik een vergoeding van KLM Customer Support om reparaties uit te voeren. In mijn enthousiasme dacht ik meteen aan een upgrade naar Shimano Ultegra. Dat zou inderdaad het geval zijn geweest als ik niet met twee argumenten zat. Het eerste was waarom zou ik een goed en duurzaam systeem op een Italiaanse bolide vervangen door een Japans techfeestje? Duidelijk. Ware het niet dat ik de Ultegra groep al besteld had en ik stiekem in mijn achterhoofd met een ander project bezig was: CYCLOCROSS.

Campagnolo blijft op mijn Bianchi. Ik zal dus op zoek moeten gaan naar 9-speed Veloce onderdelen om nog vele fijne kilometers in het zonnige en warme Griekenland te kunnen doen. Is het om de nostalgie van het merk (zie ons eerste artikel hierover) of de superieure kwaliteit ervan of wat dan ook, Campa is en blijft Campa! Tevens zit op mijn Colnago ook Campagnolo van ongeveer 40 jaar oud en het werkt nog perfect!”

Deel 3: Toch weer Shimano

“Ja, inmiddels ben ik voostander van Shimano (met name Di2, damn I love that). Het project cyclocross is al een poosje in mijn achterhoofd bezig, wat een goeie kans biedt mijzelf aan de N+1 regel te houden en de knoop door te hakken. Hierover later meer, maar het frame wat in bestelling is (C3PO gold!), wordt voorzien van een Shimano Ultegra groep.”

croix de fer

Wouter: Shimano, voordelig elektronisch

“Inmiddels ben ik overgestapt van SRAM naar Shimano. Waarom? In eerste instantie omdat de profs de transitie maakte naar elektronisch schakelen. Profs zonder Shimano, hebben er echt om gevraagd. En er is geen wielergroep in het peleton die niet elektronisch is. Het is Campagnolo EPS, SRAM etap, FSA of Shimano Di2.

DSC04869

Campagnolo valt voor mij sowieso af, veel te duur en Campagnolo. SRAM etap (ook wel wireless genoemd) is zeer tof, maar extreem duur en slecht verkrijgbaar, eventuele hydraulische opties hebben we nog niet eens gezien. Ook zie ik het niet zo zitten om zo vaak mijn batterijen op te laden, of knoopcellen in mijn shifters te vervangen. FSA is nog niet te koop en weinig over bekend, bovendien lelijk.

Shimano is de enige die hun elektronische groepen ook uitbrengen voor een lager segment (Ultegra in plaats van Dura ace), wat het gelijk een stuk voordeliger maakt. Daarnaast hebben ze redelijk voordelige hydraulische shifters, wat voor mij een must was. Daarnaast zijn de groepen van Shimano er qua uiterlijk ook op vooruit gegaan.

Mijn pros voor SRAM uit het vorige artikel zijn eigenlijk nog gelijk, behalve dat ze nu achter lopen op elektronisch schakelen en (voordelige) hydraulische remsystemen. Daarnaast is Shimano er qua looks op vooruit gegaan, al met al is Shimano nu voor mij de winnaar!”

Conclusie

Hoewel het altijd een kwestie van persoonlijke voorkeur zal blijven, lijkt Shimano op dit moment met kop en schouders boven de concurrentie uit te steken. Elk voordeel heeft z’n nadeel, het is aan de eindgebruiker om zich hier dan wel niet door te laten beïnvloeden. Deze herziening komt een jaar na ons eerste artikel over de strijd der groepen, dus wie weet hoe we er over een jaar voor staan. Wij houden de ontwikkelingen in ieder geval nauwlettend in de gaten!