DSC04873

De overwegingen

Na Jaap en Jelle, ging ik ook overstag om eindelijk een nieuwe koersfiets te kopen. Vanaf de meet was het duidelijk: de fiets moest schijfremmen hebben. En wel hydraulische, dat bleek na het testen van schijfremmen.

Er moest een keuze gemaakt worden voor de groep die op de fiets zou gaan. Zelf was ik erg gecharmeerd van de nieuwe SRAM Rival1 groep, één blad voor en 11-32 cassette achter, die ik ook op mijn crossfiets heb gemonteerd. Echter, in de prijsklasse van deze groep in hydraulische uitvoering, zijn er ook allerlei andere interessante alternatieven beschikbaar. Eén daarvan is de elektronische Ultegra Di2 groep van Shimano. Helemaal tegen mijn betoog voor SRAM in, ben ik gezwicht.

Hierna was het een uitdaging om een geschikt frame te vinden. Hij moest geschikt zijn voor schijfremmen en voor een interne Di2 groep. Daarnaast: staal, mooi én betaalbaar. Deze combinatie (en vooral dat laatste punt) bleek onmogelijk. Dus heb ik een concessie moeten doen. De keuze viel op een Salsa Colossal frameset. Niet ‘Di2 ready’. Nu betekent de term ‘Di2 ready’ niets anders dan een paar gaten in je frame waar de kabels door kunnen lopen. Niets wat een goede boormachine niet op kan lossen.

Een kleine disclaimer: boren in je frame (of in welk fietsonderdeel dan ook) is geheel op eigen risico!

Di2 ready maken

Voordat we gingen boren had ik besloten dat alle bestaande palletjes of kabelgeleiders moesten blijven zitten, mocht er ooit nog een mechanische groep gemonteerd kunnen worden. Uiteindelijk bleek het hele Di2 ready maken, een kwestie van drie gaten boren.

Naast deze drie gaten, moest één van de gaten binnen het bottom bracket vergroot worden. Deze was nèt niet groot genoeg voor de connector.

Na het boren van de gaten kwam de volgende uitdaging: de Di2 kabels door de buizen geleiden. Normaal gesproken heeft deze groep ook een junction box; het apparaatje waarop alle kabels samenkomen. Maar omdat ik geen Di2 ready frame heb, zijn de gaten daarvoor te klein. De oplossing: de hele boel laten zakken in de zadelbuis.

Het uiteindelijke resultaat (en een flink deel van de dag verder): gaten geboord en de Di2 kabels op hun plek.

Nadat de rest van de onderdelen netjes gemonteerd waren, konden we de groep aan de computer hangen voor de laatste afstellingen.DSC04710

Het eindresultaat

Voor informatie over alle onderdelen, check pedalroom!