Vier maanden geleden ben ik begonnen met mijn eerste serieuze baan. Een gevolg daarvan is mijn eerste serieuze maandsalaris en voor elke zelf respecterende fietser betekent dat de eerste serieuze fiets (volgens regel 12). Een fiets die helemaal naar mijn zin is, precies wat ik wil. Het begin van project droomfiets.

Begin
Het begint met de keuze van een frame. Daarbij is het remsysteem essentieel. Enige tijd geleden hield ik hier een pleidooi over schijfremmen. Nu moeten er natuurlijk schijfremmen op komen, anders neemt niemand mij nog serieus. Dat brengt de keuze enorm terug want roadbike frames geschikt voor schijfremmen zijn schaars. Na twee maanden een carbon fibre Canyon geleend te hebben was het frame aan 3 kanten gebroken; nee carbon fibre is niets voor mij. Ik wil iets langer met mijn frame doen dan 2 maanden. Meer in de richting van 10 jaar. Wat mij betreft blijven alleen staal en aluminium over. Waar aluminium frames vaak nogal lelijk zijn of geleverd worden met onderdelen waar ik niks mee kan, zijn frames van staal vaak onder het mom van comfortabel erg slap en zat ik vast. Totdat ik de volgende zin las op the Radavist:

“Starting off: Cielo’s frames are all made by hand in house at Chris King. The bioval downtube and top tube, coupled with deep, fast stays make this bike one of the most stiff frames I’ve ever ridden.”
The Cielo Road Racer Di2

En ze hebben nog een disc variant ook. De Cielo Road Racer Disc in het blauw.

Wielen
Bij een Cielo kun je voor “weinig” ook meteen mooie Chris King (disc) naven kopen. Uiteraard in dezelfde kleur als het balhoofd en bottom bracket, dus die keuze was snel gemaakt. Daarbij was er voor mij eigenlijk maar één velg die echt (maar dan ook echt) mooi is, dus die keuze was nog sneller gemaakt. Zipp 303 Firecrest Beyond Black. Samen met titanium spaken zijn die rond (snap je hem?).

IMG_1562

Groep
De Groep was eigenlijk ook redelijk snel gekozen. Schijfremmen zijn pas echt mooi als ze hydraulisch zijn en er zijn heel weinig groepen die hydraulische schijfremmen als optie hebben. Namelijk maar vier, nouja drie, of eigenlijk maar twee en een half. Campagnolo schijnt een hydraulische disc groep (geleverd bij een Colnago) te hebben, maar die is niet te vinden en niet te koop. Dan heeft SRAM een hydraulische Rival disc groep (met de lelijkste schijven ter wereld). Als laatste heeft Shimano de R785 Di2 shifters/remmen. Deze zijn te koppelen aan de dura-ace of ultegra di2 groep. Die laatste is door het schakelen met knopjes wel heel gaaf en daarom is het de Shimano geworden. Aangezien alle opbouw in het zwart is en gewicht niet de hoofdprioriteit is (staal is wat dat betreft niet de beste keuze) is het de ultegra variant geworden.

Bouwen
Nadat alle onderdelen binnen waren kon het bouwen beginnen. Ik kon natuurlijk gewoon alle onderdelen (laten) monteren, maar dat is niet leuk. Dus besloot ik dat ik geen versnellingskabels (die bij di2 echt heel lelijk zijn) onder mijn stuur wil hangen en me niet eindeloos wil ergeren. Om dit te realiseren heb ik bij mijn shifters en stuurpen een gat geboord in mijn stuur. Vervolgens lopen de kabels door mijn stuurpen en heb ik in mijn voorvork-buis twee gaten geboord zodat de kabels hierdoor mijn frame in kunnen.

IMG_1551

Resultaat
Het resultaat spreekt voor zichzelf. Een fiets waarvan ik elk onderdeel uitgezocht heb. Elk schroefje heb aangeraakt. Elk kabeltje op de juiste plek gelegd heb. Een echte droomfiets.

Slide 1
Slide 2
Slide 3
Slide 4
Slide 5
Slide 6
Slide 7
Slide 8
Slide 9
Slide 10
Slide 11
Slide 12
Slide 13
Slide 14
Slide 15
Slide 16
Slide 17
Slide 18

Nu nog fietsen..