Less is more, zeggen ze. Sinds SRAM anderhalf jaar geleden de road versies van de 1×11 groepen introduceerde (en Wouter het eerder ook deed), heb ik bedacht ooit mijn SRAM Rival 22 groep om te bouwen naar een one-by setup. De eenvoud sprak mij aan, bovendien bleek het ombouwen na wat inlezen ook een eenvoudige exercitie.

Na het opstellen van een ratio tabelletje, kwam het besluit dat de verhouding zou bestaan uit een 44 tands voorblad, gecombineerd met een zo groot mogelijke cassette (geschikt voor een standaard Shimano freehub body). Mijn boodschappenlijstje:

  • SRAM gebruikt dezelfde 110 BCD cranksets voor zowel 1×11 als 2×11 groepen, dus dat was een kwestie van de compact bladen vervangen door een enkel narrow/wide kettingblad.
  • Om zo min mogelijk bereik in te leveren, moest er een flinke cassette tegenover staan, 11 tot en met 36, 40 of 42.
  • Laatste onderdeel: een clutch derailleur met lange kooi.

Na eindeloos lang browsen was de buit binnen: een SRAM Force 1 44 tands narrow/wide kettingblad, een Shimano SLX 11-40 MTB cassette en een SRAM Apex 1 derailleur. Check, check en check.
 
Aan de slag. Eerst de cassette vervangen (wel de borgmoer goed vast draaien), daarna het crankstel demonteren en de kettingbladen vervangen (meteen even het bracket en de ketting goed schoonmaken), de voorderailleur demonteren en de achterderailleur vervangen. Appeltje eitje. Het afstellen van de derailleur was wat lastiger. Note to self: het helpt als je de versnellingskabel niet loeistrak aantrekt.

 

Et voila, perfectie! Nog even de afstelling finetunen, maar het rijdt als een zonnetje. Uitermate geschikt voor mijn type fietsen: toeren, recreëren, sightseeing, woon-werk en als de planning het toelaat een meerdaagse trip met bepakking. Ik zou eventueel m’n linker shifterhendel kunnen verwijderen, maar dat komt wel als ik m’n stuurlint ooit een keer vervang.

Alle specificaties vind je terug op Pedalroom.