Bijna een jaar geleden schreven we over de nieuwe trend van schijfremmen op racefietsen en een aantal maanden later nam ik de sprong in het diepe. In één klap een racefiets met elektronische versnellingen én hydraulische schijfremmen. De Shimano R785 remmen en remhendels. Sinds februari heb ik de di2 accu nu 4x op moeten laden, dit staat gelijk aan 10.000 tot 15.000 km, tijd voor een oordeel dus. Zijn schijfremmen nou echt vooruitgang?

10382718_10207212527420625_5125078014268733224_n

Gevoel
De eerste keer met schijfremmen voelde eigenlijk nauwelijks beter dan velgremmen. Het voelde ook niet direct door de grote slag die de remhendels hebben. Het viel eerlijk gezegd een beetje tegen. Na een week nam het remvermogen toe, dat ´inremmen´is dus geen grap. Gedurende de maanden erna voelden de remmen ook altijd even scherp, of het nu sneeuwde, regende of gewoon lekker warm was. Ze waren er altijd even goed.

De grote slag die de remhendels maken werd ook steeds logischer. Door de grote remkracht kan je alles met 1 vinger doen: je wijsvinger. Harder of zachter remmen doe je niet door meer of minder kracht te zetten, maar door de remhendels verder of minder ver in te drukken. Schijfremmen geven je dus echt een gevoel van controle!

Veiligheid
Aan de veiligheid van schijfremmen wordt nog wel eens getwijfeld, vooral in een groep zou de extra remkracht t.o.v. de rest voor kettingbotsingen kunnen zorgen. Mijn ervaring is anders. Door de toename in controle rem je niet harder dan nodig. Iedereen ziet trouwens dat ik met schijfremmen rijd en houdt er  rekening mee. Net als dat je in een groep weet wie er meestal het langste op kop kan.

Er zijn veel positieve reactie’s. Het fenomeen van de schijfremmen wordt goed begrepen. 50km/u, wind mee, door de duinen, een grote groep en dan heuveltje af met een scherpe bocht. Met traditionele remmen krijg je dan de vier vinger “dodemansgreep”, iets wat je liever niet doet. Als ik, met mijn schijfremmen, vervolgens terugdenk aan de bocht: gewoon één vinger aan de hendel!

Onderhoud
Shimano (en mogelijk ook andere fabrikanten) heeft nog een slag te slaan als het op onderhoud aankomt. Als je de schijven en remblokjes niet goed inremt gaan ze enorm piepen. Op zich remmen ze prima, maar je wilt niemand het geluid van piepende remmen boven de 30km/u aan doen.

Ook hoopt er op de remblokjes veel remstof op. Als je hier niks mee doet dan neemt je remkracht af. Op een bepaald moment verbrand het stof je blokjes en dan kan je helemaal niet meer remmen. De oplossing is maandelijks (misschien zelfs twee keer per maand) de blokjes opschuren en stofvrij maken. Niet heel lastig om te doen, je haalt de Shimano blokjes met 1 boutje los, maar toch iets waar je liever niet aan hoeft te denken.

Betrouwbaarheid
Ik was van plan om een heel positief verhaal te houden over de betrouwbaarheid. Over nooit de remmen af stellen (doen ze met de hydraulische versie zelf), dat er nooit wat mis is met het remsysteem en dat het altijd werkt. Echter, op de valreep heb slecht nieuws. Vol vertrouwen ging ik de afdaling bij Stavelot in.  Bij het 19% steile gedeelte besloot ik toch maar iets te remmen, houdt mijn achterrem er ineens mee op! Gelukkig kon ik met mijn voorrem redelijk wat redden, maar ideaal was het niet!

IMG_3920

Wat bleek; bovenstaande ring was gescheurd, deze zit tussen de remleiding en remklauw. Alle remvloeistof lag nu in de afdaling in plaats van in mijn remleiding. Op zich kan zoiets ook met velgremmen gebeuren, ook ik heb wel eens een remkabel gebroken, maar elke fietsenmaker heeft een remkabel. Alleen, de fietsenmaker in Stavelot heeft dit ringetje niet, noch remvloeistof. Het grootste nadeel is dus vooral dat niemand onderdelen heeft als er iets fout gaat.

Wil ik velgremmen terug?

Deze vraag stelde ik mezelf ook. Er zitten nog wat nadelen aan schijfremmen en vind ik de nadelen nou echt de voordelen waard? Wat zijn de voordelen? Zoals hierboven genoemd, de hoeveelheid controle en remkracht is echt verslavend. Vooral in combinatie met een elektronische groep kan ik niet meer zonder. Als je maar met 1 vinger remt heb je een vinger over om tijdens het remmen terug te schakelen. Alles wordt net even wat makkelijker.

Waar ik in het begin had over “nauwelijks een verschil tussen velg en schijfremmen”: nu ik aan schijfremmen gewend ben kan ik eigenlijk niet meer terug. Na een kort rondje (15km) op een 2015 Canyon Ultimate CF schrok ik echt van de slechte (velg)remmen.

Ook moet ik er niet aan denken om mijn mooie Zipp velgen kapot te remmen. Het grootste voordeel aan schijfremmen, je laat je velgen heel! Dus nee, ik wil en kan niet terug naar velgremmen. Het onderhoud en eventuele lange reparatietijden neem ik voor lief.