Merida Ride Disc test

Nadat we de ‘Merida Ride Disc’ in levende lijve gezien hadden, wilden wij deze graag een keer aan de tand voelen. Prompt werden we uitgenodigd in de showroom in Apeldoorn. We werden gastvrij ontvangen en mochten een dag, toevallig de heetste dag van het jaar tot nu toe, gebruik maken van twee fietsen.

Na een korte rondleiding door de mooie showroom waar (bijna) alle Merida modelen staan, beklommen wij onze nieuwe carbon bolides met schijfremmen. De Ride Disc 5000 met half hydraulische remmen (TRP Hy/RD) en de Ride Disc 7000 met volledige hydraulische remmen. Een leuk moment om even het verschil te testen.

Op het heetste moment van de dag gingen we van start. Merida had een mooie route voor ons uitgestippeld van 72 kilometer over de Emma Piramide en de Posbank. Wij konden ons dus volledig focussen op de rijervaring. Meteen toen ik van start ging kwam ik erachter dat ik een heel slecht testpersoon ben. De frames van mijn eigen fietsen stammen namelijk uit de jaren 90 of eerder. Ik had nog nooit op een moderne fiets gezeten en dan merk je het verschil echt heel goed.

De Merida is van modern carbon met een stevige trapas en balhoofdbuis, geen gekraak als je flink aanzet. Je hebt het gevoel dat er absoluut geen energie verloren gaat. Daarnaast is op de fiets alles gloednieuw, dat voelt een stuk beter dan een slecht onderhouden groep van minimaal een jaar oud. Al met al, een groot verschil met wat ik gewend ben.

Deze fiets heeft een ‘endurance’ geometrie. Dat houdt in dat je wat minder dubbelgevouwen op je fiets hoeft te liggen. Je zit wat meer rechtop en alles voelt alsof je wat verder van de grond bent, alsof je op stelten fietst. In het begin een gekke gewaarwording maar als je het gewend bent voelt het heerlijk, met name voor langere ritten.

Dit alles hierboven is natuurlijk niets nieuws voor mensen die recentelijk een fiets hebben gekocht. Waar wij voor kwamen is om het verschil van schijfremmen te voelen. We hebben hier al veel aandacht aan besteed, zo hebben we het voordeel van schijfremmen beschreven en een lange termijn ervaring, maar nog niet iedereen bij Crankzinnig is overtuigd.

Mijn eerste indruk van de half hydraulische remmen was een beetje teleurstellend. Ik begrijp dat we eigenlijk in het verkeerde weertype getest hebben. Ik merkte weinig verschil met velgremmen. De remkracht was iets beter, nu was alles nog nieuw en schijfremmen moeten ingeremd worden, maar ook aan het einde van de rit was ik nog niet overtuigd. Bij bijvoorbeeld de afdaling van de Posbank was ik helemaal niet zo zeker van dat ik de fiets snel tot stilstand kon brengen als ik dat wilde. De volledige hydraulische variant daarintegen waren wel al ingeremd en die remde ook een stuk harder. Nu weet ik niet of het verschil aan het inremmen lag of aan het hydraulische systeem, maar ik ga uit van het laatste.

Bij thuiskomst vroeg ik mij af: is het het waard om te investeren in een nieuwe fiets met deze remmen? Je hebt ten slotte alles nieuw nodig, een nieuw frame met punten waar je schijfremmen kan monteren. Een hydraulische groep, want van de tussenoplossing was ik niet echt overtuigd, en nieuwe wielen waar schijven op te monteren zijn. Een investering van minimaal €2500,-. Ik klom nog eens op mijn eigen fiets en kwam eigenlijk toen pas achter het verschil. Je kan niet meer terug naar velgremmen, het remt echt een stuk minder lekker! Ik had deze test nooit moeten doen, nu moet ik weer wat nieuws.

Mocht je een reden zoeken voor een nieuwe fiets, probeer het dan zelf. Bij de Nederlands importeur van Merida kan je een proefrit maken op de topmodelen. Alleen volgens afspraak mensen! Dus niet meteen op de koffie gaan. In ons geval was het heel fijn dat er ook douches waren! Een aanrader: een toffe ervaring, een supermooie fietstocht en een geweldige fiets! Bedankt Merida!