DSC_09161
Safety first! Het is alweer even geleden dat wij Knog benaderden om hun Blinder serie onder de loep te nemen. Half september ontvingen we dan ook een aantal producten die we sinds dien aan het testen zijn. De donkere winteravonden & nachten worden inmiddels weer korter, dus tijd om te balans op te maken.

Onder de ‘fixie scene’ is het merk Knog al langer bekend, voornamelijk van de (nogal crappy) siliconen ledjes. Prima voor je stadsbarrel, maar niet echt serieus te nemen als fietsverlichting. Die conclusie trok Knog waarschijnlijk zelf ook, wat resulteerde in de Blinder serie. Fietslampjes die een behoorlijk aantal lumen produceren en oplaadbaar zijn via USB. De high end uitvoering noemt Knog performance bike lights.

We ontvingen onder andere de Blinder Road lampjes. Deze zijn verkrijgbaar in een twinpack, met daarin een Blinder Road 2 voorlicht (200 lumen), Blinder Road R achterlicht (70 lumen), USB verlengkabeltje, extra stuurbandje en helmbevestiging. Beiden zijn voorzien van high power Cree® XB-D LEDs. Wat dat ook moge betekenen.

DSC_0918De lampjes zitten solide in elkaar. Voor het voorlicht zit er een extra stuurbandje bij, voor diverse stuurdiktes. De bevestiging werkt goed, het gespje klikt vast en wordt vastgehouden door een magneetje. Van het achterlicht viel deze er alleen meteen uit. Prima op te lossen met secondelijm, toch een minpuntje. Andere reviews melden knappende bandjes en bij een andere Crankzinnig redacteur is onderweg zijn Arc 5.5 voorlicht van zijn stuur gevallen. Ik heb daar heb echter nog geen last van gehad, daarnaast zijn de bandjes vervangbaar.

Op het stuur is het even zoeken naar de beste positie. Op een baanfiets (zonder kabels) is er meer ruimte en kun je ‘m prima kwijt, zelfs naast een Garmin houder en een rem. Bij een gewone racefiets is het wat meer proppen om het gespje langs alle kabels te krijgen. Maar door het lampje ondersteboven te hangen, past het goed en zit het allemaal stevig op z’n plek. De bediening is hierdoor wel wat lastiger. Daarbij is hij hierdoor minder zichtbaar, omdat het lampje vanaf de zijkant achter het stuur zit.

DSC_0926Belangrijker is natuurlijk de werking. De aangegeven 200 lumen van het voorlicht is alleen haalbaar op de felste stand waarbij het lampje aan staat. Dit gaat behoorlijk ten koste van de batterijduur. Na zonsondergang verdwalen in duinen is er niet bij, want langer dan twee uur houden ze het niet vol. Nu kun je buiten pikkedonkere situaties ook prima uit de voeten met een minder felle stand, waarbij hij het wel ruim tien uur volhoudt. Op de verpakking staat aangegeven dat ze het in eco-flash mode tot wel 20 uur volhouden, maar dat heeft mijn set tot op heden nog niet gehaald.

DSC_0929Het achterlicht is beter vanaf de zijkant zichtbaar, wat een veilige bijkomstigheid is in het drukke stadsverkeer. Ook dit licht is voorzien van meerder standen, variërend van eco-flash tot een soort Knight Rider KITT achtige modus waarbij het lampje min of meer heen-en-weer beweegt. Niet echt bevorderlijk voor de levensduur van de batterij, maar het ziet er wel gaaf uit. Weerbestendig zijn ze zeker, vooral het achterlicht krijgt het in natte weersomstandigheden te verduren, door de spray van het achterwiel. Maar even onder de kraan afspoelen en hij is weer zo goed als nieuw.

Samenvattend zijn de meningen ietwat verdeeld. Knog heeft met de Blinder serie kwalitatieve verlichting op de markt gebracht, waarbij mijn set ruimschoots voldoet aan de verwachtingen. Er zijn kanttekeningen wat betreft de levensduur van de batterij, waar je in principe rekening mee kan houden aan de hand van de geselecteerde stand. Maar ga er vanuit dat je niet de hele nacht door kan rijden. Wat betreft constructie zal Knog de stuurbandjes nog iets verder uit moeten werken. Een Arc 5.5 voorlicht kost zo’n €100, voor dat geld moet je wel kunnen verwachten dat je ‘m niet zomaar onderweg verliest.