photo (2)

Een fixed gear fiets op de straat, het wordt na al die tijd fietsen samen met Fixed Gear Den Haag eens tijd dat ik daar ook aan begin. Ze zijn makkelijk in onderhoud, prachtig in simpliciteit en daarnaast pure fun om te berijden!

Afgelopen juli begon mijn passie voor het wielrennen met het restaureren van mijn 1976 Raleigh Superbe. Toen ik bijna klaar was, de puntjes op de “i” komen nog, kwam mijn idee om aan een fixie project te beginnen. Zoals bij velen begint de zoektocht toch via Google en Marktplaats. Complete leek als ik was, is de eerste zet die je wilt maken een conversion. Bij een conversion verbouw je een road-bike naar een fiets met een vast verzet.

Zoek zoek zoek: Voila! Een RUTO – waar ik ongetwijfeld nog veel over ga vertellen – racefiets afgemonteerd met een Shimano 600 Arabesque groep. Vanzelfsprekend zonde om die te strippen en om te bouwen, dus ik begon daar op te fietsen zoals hij is. Flink wat kilometers mee gemaakt in 2013 en zelfs “De Muur” mee opgekomen. Uiteindelijk werkte fietsen op een racefiets aanstekelijk en heb ik de upgrade naar een nog betere racefiets – mijn Bianchi met Campagnolo groep – gemaakt. Nu ik qua racefiets tevreden ben, wordt het tijd om toch weer aan mijn fixie project te starten.

Toen de rijders van Royal Fixed Gear hun upgrade maakten naar een Cinelli Parallax frame kwam het oude baanframe van Jelmer “Botje Dunzak” beschikbaar. Om deze Kona Paddy Wagon binnen de Fixed Gear Den Haag familie te houden nam ik hem met plezier over. Sinds enkele zondagen ben ik de trotse eigenaar van dit frame en kan het opbouwen beginnen.

Vraagstukken komen dan naar boven: Welke wielset, crankstel, trapas, en natuurlijk niet geheel onbelangrijk: welk verzet? Gelukkig ken ik genoeg mensen die op een fixie rijden dus kan ik hun mening vragen. Het probleem is dan echter dat je meteen met 20 verschillende meningen zit. Go figure.

Mijn conclusies van deze zoektocht tot nu toe: om te beginnen neem ik het verzet 48×17. Dit wordt door de meeste mensen beschouwd als een ideaal stadsverzet. Niet te licht, niet te zwaar. Ik heb gekozen voor gemak en ga voor de Miche Xpress groepset. Deze groep wordt namenlijk zo goed als compleet afgeleverd. Ideaal voor een beginner zoals ik. Wat natuurlijk niet vergeten moet worden is het zadel (wel zo prettig), de afwerking van de wielset (denk aan velglint, binnen- en buitenband), pedalen (hier ben ik nog niet over uit, Look of SPD) en als laatste detail: een flashy stuurlint.

De meeste onderdelen zijn nu binnen of ga ik deze week nog halen. Dit weekend dus opbouwen en daarna mijn eerste rit! Wordt vervolgd!