FIXED CRIT TRAINING

We hebben eerder gezegd dat Crankzinnig.nl met 5 man sterk meedoet aan de Rotterdam Fixed Crit. De wedstrijd is onderdeel van “De Ronde van Katendrecht” en wordt verreden in het weekeinde van 24 en 25 mei. Inschrijven kan niet meer. Het maximaal aantal van 75 deelnemers is bereikt. Bekende namen als Stefan Vis, Mario Paz Duque en Stefan Reimer prijken op de startlijst. We maken ons dan ook geen illusie. Winnen zullen we de Crit niet. Wel willen we goed voorbereid aan de start verschijnen en zullen de komende anderhalve maand keihard trainen!

Snelheid

De wedstrijd is 30 minuten + 3 rondes, kort dus. Een ronde is 1.7 kilomter. Dit betekent dat de gemiddelde snelheid heel hoog ligt. Er moet dus echt op snelheid getraind worden en niet op afstand. Als je alleen traint begin je met een half om half intervaltraining. Dit wil zeggen: 1 minuut voluit gaan en alles uit de kast trekken. Daarna weer 1 minuut rust en zo door. Deze interval doe je vijf maal (5x voluit 5x rust) en tussendoor rust je 5 tot 7 minuten. Uiteindelijk gaat dit makkelijker en makkelijker, dat is het moment dat je de minuut rust vermindert richting 40 seconden. Op deze manier gaat je gemiddelde snelheid omhoog en ben je klaar om alle aanvallen die tijdens een criterium zich voor doen te pareren.

Train je in een groep; stuur dan aan op “kop over kop”. Gooi elke keer alles eruit als jij voorop zit en laat je vervolgens zakken. Ben je met 4 of 5 man aan het draaien en ben je eigenlijk uitgerust voordat het jouw beurt is om over te nemen: Gewoon voordringen en ga he-le-maal los. De groep zal het wat minder grappig vinden, en jij bent waarschijnlijk de eerste die er af ligt of niet meer over kan nemen, maar jij hebt de betere training gehad!

Bochten

Een bocht is waar je het meeste kan verliezen. De ervaren mannen gaan op volle snelheid door de bocht. Als jij dat niet kunt moet je op het rechte stuk alle zeilen bij zetten en naar de groep sprinten. Op dat moment zal waarschijnlijk iemand een aanval plaatsen…. Bochten zijn dus een belangrijk onderdeel van criteriumtraining. Trek een oud setje kleding aan wat eigenlijk al de vuilnis in moest en probeer nog harder door bochten te trappen. Grote kans dat je een keer onderuit gaat en je oude kleding verpest, maar dan weet je precies waar jouw limiet ligt.

Voorbereiding

Verken het parcours! Vaak is er van te voren bekend waar het parcours ligt. Ga er heen en verken het. Neem je wedstrijdfiets mee en probeer de bochten. Test ook een keer of je het gehele rechte stuk kan sprinten of zelfs een hele ronde voluit kan gaan, dan weet je wat er mogelijk is in de wedstrijd.

Voor een criterium zet je waarschijnlijk een ander verzet op je fiets (zwaarder). Zorg ervoor dat je er aan gewend bent geraakt en rijd er de 2 weken voor de crit vaak genoeg mee. Als je een specifieke crit wielset hebt of zelfs een crit fiets, haal deze dan ook 2 weken voor de wedstrijd te voorschijn: je moet één zijn met je machine!

De laatste 2 dagen voor de start neem je rust en fiets je max 20 km per dag op een lager tempo. Op deze manier heb je ook gelijk wat tijd over om je fiets schoon te maken, door te smeren en wedstrijd klaar te maken. Vergeet jezelf niet: knip je nagels, was je kleding, draag nieuwe sokken en neem een lekker lang bad. Allemaal goed voor je moraal op de dag dat je aan de start verschijnt.

Wij gaan vol in training! Hopelijk zien we jullie bij de start of in het publiek tijdens de Rotterdamse Fixed Crit in Katendrecht.