Jaap heeft zelf al meerdere sets zelf opgebouwd en is een wielkenner.

Jaap heeft zelf al meerdere sets zelf opgebouwd en is een wielkenner.

Crankzinnig wordt langzaamaan een beetje groter en dan krijg je kansen, mooie kansen, kansen om Full Carbon Clincher van Fast Forward Wheels te testen bijvoorbeeld. Het gaat om een set “F6R FCC” die nog niet heel lang geleden geïntroduceerd is. Vol carbon velgen, ook de remrand dus, van 6 centimeter hoog die er echt fantastisch mooi uitzien en die je met binnenband gebruikt.

De FFWD Wheels werkten voor mij als de schoenen van Michael Jordan. In de brugklas raakte ik enorm geïnspireerd door schoenen van de basketballer. Mijn moeder beloofde plechtig dat als ik door zou gaan naar 2 HAVO, ik een paar mocht uitkiezen. Zo voelen de Fast Forward wielen ook. Met deze wielen op je fiets ga je beter je best doen. Niet voor niets is wielrennen een moraalsport bij uitstek: Op een mooie fiets ga je harder! Laten we eerlijk zijn, de carbon wielen koop je niet alleen voor de snelheid, de looks zijn misschien belangrijker. De fiets is 2 keer zo mooi geworden.

De looks zijn ook belangrijk als je voor nieuwe wielen kiest

De looks zijn ook belangrijk als je voor nieuwe wielen kiest

De wielen dragen het predikaat “Hand Build in Holland” maar de onderdelen komen van over de gehele wereld. De grote doos weegt amper iets. Er zit een mooie tas in met alles wat je nodig hebt om de wielen te monteren, inclusief remblokken voor carbon remranden. Mooi detail op de blokjes: ook hier het logo van FFWD Wheels. Het zijn geen agressieve remblokjes, maar wel goed af te stellen om goed mee te kunnen remmen. Ook in de kou die ik heb doorstaan tijdens het fietsen tussen Kerst en Oud & Nieuw. Wie zegt dat carbon sneller slijt dan aluminium refereert waarschijnlijk aan verhalen van versleten wielen van een pro met remblokjes als scheermessen.

Snelspanners, remblokken, velglint, adapter, ventielverlengers.

Snelspanners, remblokken, velglint, adapter, ventielverlengers.

Je voelt direct verschil, alleen al door het fantastische geluid die de carbon klankkasten maken. Ook het stuurgedrag verandert door de stijve wielen. Om de wielen goed te kunnen testen heb ik Schwalbe One (700x25c) gemonteerd. Een band die ik goed ken en waarmee je heel veel grip hebt. In combinatie met deze wielen voelt het alsof je met een heet mes door de boter gaat. Je hebt erg veel gevoel in de bochten en je kan heel precies sturen. Als ik er zo over nadenk denk ik dat ik verziekt ben. Ik wil niets anders meer dan deze wielen.

Voor het monteren hebben we de wielen goed geïnspecteerd. Jaap mag zich oprecht de wielenspecialist van Crankzinnig noemen! Er vielen bij de inspectie een aantal zaken op. De wielen wegen minder dan de site opgeeft. We kwamen uit op 1607 gram terwijl de website van de fabrikant 1625 gram opgeeft. Wat ook opvalt, is dat je goed aan de nippels kan zien dat er aan gedraaid is. Er is dus hard gewerkt om de wielen goed recht te krijgen. Verschil in spanning op de spaken kan je goed voelen op het achterwiel. De spaken aan de kant van de cassette zijn wat strakker dan de spaken aan de andere zijde. Dit is omdat de spaken niet op beide uiteinden van de naaf zitten. De spaken zijn overigens van het Belgische merk “Sapim”. Deze staan bekend als goed en prijzig.

Om objectief te blijven en ook een kritisch punt te noemen: de door Hed uitgevonden “Toroidal” techniek ontbreekt. Carbon leent zich uitstekend voor ingewikkelde vormen en dat zie je op Hed en Zipp wielen terug. De techniek zorgt voor een aerodynamica die ook bij zijwind goed is. Zipp betaalt waarschijnlijk veel geld om deze techniek ook te gebruiken maar FFWD Wheels geeft het geld liever uit aan naven. De standaard naaf bij deze wielen wordt gemaakt door DT Swiss. Deze naven maken echt een mooi geluid en zijn echt een stuk beter dan naven van de merken die ik hier boven noem. Het geluid is vergelijkbaar met de 240 naven van DT Swiss.

FFWD Wheels zegt in een reactie dat een test, uitgevoerd door het blad Tour, in 2011 uitwijst dat het met de aerodynamica wel snor zit. Volgens Rik van Putten, werkzaam voor FFWD Wheels,  “een moeilijk onderwerp, omdat iedere coureur/recreant anders fietst en dus ook het gedrag van wielen ervaart”. De wielen van FFWD maken gebruik van een eigen profiel die “Darc” (Double Arc) heet en vermindert de luchtweerstand ook drastisch. Als je de test gaat bekijken zie je dat de wielen in snelheden vanaf (!) 30 km/uur al overtuigend zijn en dus niet alleen voor snelheden boven de 40 km/uur zoals veel mensen denken.

Het was soms behoorlijk koud

Het was soms behoorlijk koud en glad

Alles is mooi aan deze set wielen. Vanaf het moment dat de wielen binnenkwamen hebben ze een heilzame en inspirerende werking gehad. De wielen werken in feite als een mechanische en mentale (en legale) doping die tot uiting komt in nog meer zin hebben om te fietsen. Je merkt echt heel goed dat je met een mooi product aan het rijden bent. Al rijdend begint het genieten al in de eerste meters door het geluid van de klankkasten en de naaf van DT Swiss. Met de FFWD F6R FCC word je mooier, beter en sneller!