Ruim een jaar geleden heb ik het boek Feedzone Portables gehad. Een boek vol recepten voor sporters. Eten dat handig is voor onderweg en genoeg voedingsstoffen bevat. Na een paar keer wat geprobeerd te hebben heb ik het boek weer eens uit de kast getrokken om even een serieuze kooksessie te houden. Hier het resultaat.

Raspberry mint ricecakes


Van eerdere experimenten heb ik geleerd dat je echt sushi rijst moet gebruiken. Zelfs basmati rijst of andere kleefrijst kleeft niet genoeg om een goede ricecake te maken. Deze frambozen munt versie is extreem makkelijk te maken, zeker als je een rijstkoker hebt!

Spicy Beef ricecake

Naast iets zoets wilde ik juist iets hartigs, ik vind het die voorverpakte repen altijd verschrikkelijk zoet en zeker na een lange dag fietsen ben ik dat helemaal zat. Nu was het met dit recept een gedoe om de juiste (Amerikaanse) ingrediënten te vinden, ik heb mij gek gezocht naar melasse. Nadat ik het gevonden had en het in de pan deed rook het waanzinnig naar ketjap. Weer wat geleerd, ketjap is dus melasse en sojasaus, dit moest allebei in het recept, dus volgende keer kan ik hierop besparen.

Bacon Oregano Grits

Mijn grits zijn wat geel uitgeslagen, waarschijnlijk is griesmeel anders van kleur. Dit recept is iets bewerkelijker dan de ricecakes, maar vond het nog steeds erg gemakkelijk.

De test

Als je deze recepten maakt heb je gelijk een hele boel, zelfs als je zoals ik de recepten door tweeën hebt gedeeld. De helft heb ingevroren, de andere helft meegenomen en uitgedeeld bij mijn volgende grote rit. De reacties waren voornamelijk positief! Iemand noemde mijn beef ricecake: the business. Ikzelf vond de griesmeel variant wat droog geworden, maar de ricecakes echt lekker. De rijst neemt veel vocht in zich op wat het naast hydrateerd ook makkelijk eten maakt. Zeker voor herhaling vatbaar. Ook na ontdooien blijven ze lekker, dus volgende keer maak ik nog meer! Je kan overigens ook de leftovers van het eten van gister tussen twee van deze rijstlagen doen en dan ben je ook good to go.

Overnight oat breakfast burrito

Preride Overnight Oats Breakfast Burrito

In het boek staat een recept voor een breakfast burrito met havermout. Nu heb ik mijn eigen variant met ‘overnight oats’ gemaakt die ik graag met jullie deel. Dit is een ideaal snel en voedzaam ontbijt voor voor de rit.

De avond voordat je gaat fietsen moet je de ‘overnight oats’ klaarmaken. Dit is heel makkelijk: 1 deel havermout, 1 deel yoghurt, 1 deel water. Daarnaast kan je er nog gedroogte vruchten bijdoen, ik hou het vaak bij een hand rozijnen. Roer dit door elkaar en zet het overdekt in de koelkast.

De volgende ochtend pak je kant en klare wraps (ik heb de extra vezels variant genomen), hier doe je wat van je overnight oats op, kaneel en honing, een handje notenmix en wat gesneden vruchten. Dichtvouwen en klaar!

Wil je meer over sportvoeding weten? Check dan ook ons artikel Stop de hongerklop! En Feedzone Portables, het boek is echt de aanschaf waard!