Slide 1
Slide 2
Slide 3
Slide 4
Slide 5
Slide 6
Slide 7
Slide 8
Slide 9

Drie weken geleden ontvingen wij een uitnodiging van Santos om bij hen de fietsen aan de tand(riem) te voelen. Aangezien het nog geen uurtje fietsen is van onze thuisbasis Den Haag moesten we daar wel op ingaan. Dus na een uurtje door de duinen richting Sassenheim kwamen we aan bij de showroom en fabriek van Santos!

Tijdens ons gesprek met Robbert Rutgrink kwamen er snel achter dat bij  Santos alles draait om één visie: zo ver mogelijk en zo lang mogelijk fietsen, zonder gezeur. Het gaat er dus niet om hoe lang je er over doet om ergens te komen, maar dát je er komt. Vanuit dit oogpunt wordt alles ontworpen en gemaakt. Ze kiezen niet voor onderdelen die ‘betere’ prestaties leveren zoals stijfheid, reactie tijd, gewichtsbesparing. Nee ze kiezen voor onderdelen die lang meegaan, altijd werken en zo min mogelijk onderhoud nodig hebben. Dit wordt allemaal uitvoerig getest door Santos zelf en niets komt op een fiets zonder een uitgebreide testperiode doorlopen te hebben. Duurzaamheid dus voorop!

Het mooiste voorbeeld is de Gates riem die gebruikt wordt. Uit hun eigen tests is gebleken dat deze tot 10.000 km mee gaat en geen onderhoud nodig heeft. Dit in vergelijking tot een ketting die het bij mij 3000 km uithoudt en elke dag onderhoud nodig heeft. De frames worden voornamelijk van 7005 aluminium gemaakt, wat makkelijk te bewerken is. Zo houden ze de kans op fouten klein. Ook fouten van de gebruiker worden zoveel mogelijk vermeden. Het spannen van de riem gaat dan ook niet door middel van horizontale achter paden, maar gebeurt met een excentrische tandem-trapas. Dit om te voorkomen dat het achterwiel er scheef ingaat. De fietsen lijken op het eerste gezicht misschien simpel, maar zitten op deze manier vol prachtige details.

De fietsen worden bij Santos compleet geassembleerd. Niet op een lopende band, maar “ouderwets” door vaklui met hun gereedschap. De wielen worden vijf meter verder zelf gespaakt, met speciaal voor Santos gefabriceerde velgen. Al het schroefdraad wordt nog een keer goed nagelopen met een tap, overal komt voldoende assemblage vet in, alles wordt gemonteerd met loctite en de vakman haast zich nergens voor. Op deze manier weet Santos alle fietsen snel en met dezelfde hoge kwaliteit te leveren.

Al met al zijn we erg enthousiast over de visie van Santos en daarnaast geïnspireerd geraakt om zelf bij het aanschaffen van onderdelen meer op te letten op duurzaamheid. Bijvoorbeeld stalen/titanium kettingbladboutjes in plaats van aluminium, die je heel snel kapot draait. Een goed balhoofdstel (Chris King) waarvan de lagers er niet één twee drie uitvallen. Of een goed onderhoudbare trapas, die je niet in z’n geheel hoeft weg te gooien (Hope). Daarnaast zijn we snode plannetjes aan het smeden om deze zomer zelf een fiets te converteren naar belt drive, zodat we een ultieme winterfiets hebben (natuurlijk komt hier een blogpost van). Soms, maar zeker niet altijd, is de aanschafprijs van deze duurzame onderdelen duurder, maar dit betaalt zich ruim terug in onderhoudtijd en gezeur, net als de duurzame fiets van Santos.