Iets meer dan een jaar geleden kocht ik een gloednieuwe Fuji Track 1.0 . Wat voor mij echt een droomfiets is. Ik deed er elke dag een aantal KM’s op,  helaas met het gevolg dat deze enorm slijt en al meer dan genoeg beschadigingen heeft opgelopen. Dit moet stoppen, er moet een andere fiets komen! Eentje voor dagelijks gebruik, minstens zo uniek als mijn Fuji, die wel mag beschadigen én die niet teveel kost. Helaas bestaat deze fiets niet. Mijn vader kwam met de oplossing. Als ik vroeger iets wilde hebben zei hij ook al: Ga maar zelf maken! Een echte doe-het-zelf fiets!

Frame

Na wat overleg met mijn Crankzinnig-collega Wouter werd het al snel duidelijk:  “het frame ga ik zelf maken”! Ondanks dat Wouter mijn Fuji ongelofelijk lelijk vindt, is er 1 kenmerk dat absoluut terug moet komen in het frame. De geïntegreerde zadelpen, dit wil zeggen dat de zadelbuis van het frame doorloopt tot aan het zadel en er geen zadelpen meer is (dit fenomeen wordt ook ISP genoemd). Voor mij waren er 2 dingen heel belangrijk. Allereerst de seatstays (buizen van het achterwiel naar de zadelbuis) moeten omlaag en de trapas omhoog (zodat ik harder door de bocht kan). Dat mijn zwaartepunt dan omhoog gaat neem ik op de koop toe.

Zonder tekening maar met de getallen in mijn hoofd ben ik gaan zagen en snijden. Ik had nog 3 oude frames liggen en de buizen die aan mijn eisen voldoen zijn op maat gezaagd en bij elkaar geraapt. Van hout maakte ik een simpele mal en met wat spanbanden hield ik de buizen op hun plek (waar nodig). Net als (de meeste) stalen frames heb ik met een zuurstof-acetyleen brander, een staafje messing en hardsoldeerpoeder alles aan elkaar gesoldeerd.

DSC_0017DSC_0018

Wielset

Ik rijd het liefst fixed, een doortrapper dus. Maar ik ga hem dagelijks gebruiken dus is een voorrem wel handig. Echter ben ik het inslijten van de remrand op velgen helemaal zat en zijn velgen zonder remrand echt véél mooier. Er zit dus niks anders op dan een schijfrem. Er bestaat geen wielset met achter een baannaaf (fixed gear) en voor een schijfremnaaf dus ben ik zelf gaan spaken.  Het gevolg: een prachtige HED Belgium wielset! Voor een Shimano MTB naaf en achter een Novatec baannaaf die in kleur en vorm bijna identiek zijn.

DSC_0087DSC_0073
Door de keuze van een schijfrem moest de voorvork ook aangepast worden. Ik heb 1 van de oude voorvorken gepakt en het stalen bracket er op gelast waar de AVID BB5 remklauw “prachtig” op past.

DSC_0036DSC_0037

Afbouw

De HED velgen zijn alles behalve goedkoop. Er was nauwelijks budget over om de fiets af te bouwen. Gelukkig zat er een prima stuurpen bij 1 van de donor-frames. Wouter kwam met een heel fijn gratis stuurtje aanzetten. Na de crankset op mijn Fuji te hebben geupgrade had ik nog een mooie hollowtech-baan-crankset liggen van Fuji. Vervolgens vond ik een zadel zo lelijk dat het weer mooi is; een Fizik Antares in de kleur paars. Voor € 10,- kon ik hem niet laten liggen. Het gaat hier om een testmodel van de fabrikant.

DSC_0022

De fiets

Tijdens het bouwen begon ik het ruwe staal en messing steeds mooier te vinden. Vervolgens kon ik niet anders besluiten dan er alleen blanke lak op te spuiten. Samen met de mat zwarte wielen, het stuurlint en zadel dat heerlijk vloekt, zorgt dit voor een bizar uiterlijk. Ik denk niet dat je het mooi mag noemen maar ik vind het een ongelofelijk gave fiets geworden. Doordat ik er vele uren aan gewerkt heb en elk onderdeeltje zelf gekozen of gemaakt heb is dit MIJN fiets. Waarschijnlijk kan ik geen objectief oordeel geven maar dit bouwsel fietst het fijnst van alle fietsen waar ik ooit op gezeten heb.

Mocht je nou dingen zien waarvan je graag wil weten hoe ik het gedaan heb of juist ziet dat ik het verkeerd gedaan heb, laat het mij weten. Op de bovenbuis heb ik een plekje vrijgelaten voor de naam, maar na meer dan maand lang nadenken heb ik niks kunnen verzinnen. Misschien dat jullie een leuk idee hebben? Laat het achter in de comments!DYI fiets

Dit is mijn fiets.