To disc or not to disc

Deze vraag moet bij elk fietsmerk op tafel hebben gelegen de afgelopen twee jaar, want de nieuwe trend onder racefietsen is schijfremmen. Op MTB’s zitten ze al jaren en is het meer regel dan uitzondering geworden. Nu wagen (bijna) alle racefietsfabrikanten zich er aan en is het de vraag, waarom schijfremmen en waarom zien we er geen pro’s mee rijden?

hms40
Aanpassingen

Allereerst is het niet zo makkelijk als het lijkt om een fiets te voorzien van schijfremmen. Een normale wielset waar (bijvoorbeeld) een ultegra cassette op zit, heeft helemaal geen plek om een schijf te monteren. Er zijn dus nieuwe naven ontwikkeld die niet zo zwaar zijn als een MTB naaf, maar wel plek hebben voor een mooie schijf. Ook in een frame is er helemaal geen plek voor een schijfremklauw, waardoor framefabrikanten frames aan hebben moeten passen om plek te maken voor een remklauw dicht bij de as van het wiel. Hierdoor verplaatsen de krachten op het frame en moet een groot deel van de fiets opnieuw ontworpen worden om deze krachten af te vangen.

tarmac disc

Waarom!?

Tot dusver dus een hoop moeite voor een probleem dat eigenlijk niet bestaat. Remmen ging toch altijd prima? Helemaal waar. Afgelopen zomer zoefde ik bij la Loge des Gardes, met een heerlijke 26 graden, over een prachtige afdaling met prachtige wijde asfaltbochten, toen er een hond besloot vlak voor mij de weg op te rennen. Mijn Ultegra velgremmen remden prima op het glimmende aluminium van de Easton velgen, niks aan de hand dus. Echter, toen wij (lees: Crankzinnig) een Gran Fondo organiseerden in februari kwam iemand met de reactie ‘Heb je bij vier graden in de regen wel eens geremd met vol carbon wielen!?’. Dit bleek zijn reden om niet mee te rijden. Toen bedacht ik me dat ik een jaar eerder (toen het wel echt winter was) een soortgelijke ervaring had. Bij vier graden onder nul deden mijn remmen bij de eerste vier rotaties op het aluminium eigenlijk helemaal niets. Pas toen ze waren opgewarmd kwam er reactie. Voor de duidelijkheid, vier rotaties is meer dan acht meter. En bij zomerse regenbuitjes zijn ze ook niet altijd even direct. Vier winters (en 25 kilo pekel) verder zijn de remranden op je velg hol geremd en kun je dat Easton wielsetje waar je zo hard voor gespaard hebt weggooien.

In tegendeel tot velgremmen, doen schijfremmen het altijd. Zomer of winter, regen of zonneschijn, min vier of 40 graden, je knijpt in je remmen en je gaat langzamer. Natuurlijk hebben de schijven (rotors) ook niet het eeuwige leven, maar €25,- voor een nieuwe schijf is wat beter te overzien dan een nieuwe wielset.

rival disc

Waarom niet?

Natuurlijk zijn er nadelen. Om te beginnen zijn nog niet alle groepen even geschikt voor schijfremmen. Uit de meeste remhendels komt nog steeds een draadje en geen olieleiding, dit terwijl schijfremmen pas echt goed werken als ze hydraulisch zijn (werken op oliedruk in plaats van kabelspanning). De groepen die hier wel rekening mee houden, zijn meteen een stuk prijziger. Bij Utegra zijn deze remhendels bijvoorbeeld €250,- duurder. Helaas geldt dit voor de meeste onderdelen, omdat het nog zo nieuw is. Ook is het iets zwaarder, omdat de frames en voorvorken extra bevestigingen, verstevigingen en extra toegevoegde onderdelen aan het wiel hebben.

Daarnaast moet je alles nieuw kopen. De tweedehands markt is schaars (lees: niet aanwezig) wat betreft road disc onderdelen en frames. En je oude dure wielset kun je niet meer gebruiken. Omdat het allemaal zo nieuw is, is niet elke frameset die je mooi vindt uitgerust met montagepunten voor schijfremmen. Je bent dus overgeleverd aan specifieke merken en (de soms ietwat duurdere) modellen.

Maar wat misschien wel het grootste nadeel is: De volgende keer dat je uitgenodigd wordt voor een ritje door de regen bij vier graden Celsius heb je geen excuus meer om niet te gaan.

GF02_Disc_2013_2

Waarom zie ik Nibali niet met schijfremmen?

Allereerst omdat Nibali een hele gekke kerel is en ook al niet naar ons advies luistert wat betreft bandenmaat. Maar iedereen die Nibali dit jaar heeft zien fietsen, is het ook opgevallen dat er een auto achter hem rijdt (met dezelfde kleuren als Vincenzo’s pakje) waar een enorme rij wielen op staan. Die wielen worden binnen tien seconden in zijn fiets gezet op het moment dat hij lek rijdt. En hier ligt het probleem! De opening in de remklauw van schijfremmen is 3mm, en de schijf zelf is 1,5 mm. Behoorlijk pittig om die er tussen te krijgen als je haast hebt. Daarnaast zijn schijfremmen zoals eerder vermeld zwaarder en daar zit natuurlijk geen enkele pro op te wachten.

 

front disc

Ik wil er twee!

Ik ben nog steeds geen pro en doe tien minuten (in plaats van tien seconden) over een lekke band. Dus ik ga een fiets kopen met (2) schijfremmen! Ik hoop lekker de hele winter door te fietsen en schijfremmen zijn daardoor meer dan welkom. Ook wil ik weer de afdaling bij La Loge des Gardes aanvallen volgend jaar zomer. Alhoewel dat prima ging met velgremmen moet je altijd uit blijven kijken dat je de velgen niet oververhit. Een mooi voorbeeld van hoe het beter kan is het plaatje hierboven (Shimano R785). Dit prachtig stukje Japanse techniek kan niet oververhitten. Zowel de remschijven als remblokjes zijn voorzien van koelelementjes waardoor de remmen net zo hard afkoelen als dat ze opwarmen tijdens het remmen en dus nooit te heet worden. Ik ben verkocht. Dit soort details maken voor mij de fiets echt een stuk mooier. Nu nog een besluit nemen welke het wordt, misschien hebben jullie een suggestie?