Slide 1
Slide 2
Slide 3
Slide 4
Slide 5
Slide 6
Slide 7
Slide 8
Slide 9
Slide 10

Al sinds ik een racefiets heb irriteer ik mij al aan de voorderailleur. Schakelen van binnenblad naar buitenblad en andersom was langzaam en onbetrouwbaar. Met als gevolg dat ik hem eigenlijk niet of zelden gebruik. Als ik naar de bergen ga, ben ik als de dood om hem te gebruiken. Wat als mijn ketting ontspoort? Of dat ik op de kasseien niet meer naar mijn binnenblad kan als het ineens stijl wordt?

Kortom: Balast en irritatie. Weg ermee. Ik zag vorig jaar bij cyclocross al een paar veldrijders met één voorblad rijden. Dus ik was blijkbaar niet de enige met deze klacht. Hier sprong SRAM plots op in en kwam met de Force CX1 groepset. Een prachtige 1x11s groep met hetzelfde principe. Een enkel voorblad en geen voorderailleur. Daarnaast een mooi stukje vernuft: het narrow-wide kettingblad.

Het narrow-wide kettingblad heeft om en om een dikke en een dunne tand zodat je ketting er extra goed inhaakt. De ketting heeft ook een dikke en een dunne schakel. Deze chainring zorgt er dus voor dat de ketting er niet zomaar afspringt als je hem helemaal schuin legt op je zwaarste of je lichtste versnelling. Dus je hebt geen kettinggeleider of dubbele bash guard meer nodig om je ketting op zijn plek te houden.

Allemaal leuk en aardig die technologie. Maar voor nieuwe technologie (er was al een narrow-wide pattent in 1978) moet je diep in de buidel tasten. Acht meiers, schoon aan de haak. Voor een winterfiets, die juist bedoelt is om flink mee door de pekel te raggen, ga ik daar niet aan beginnen. Dus ik was een man met een missie: CX1 graag, maar dan voor de helft.

Wat had ik al liggen: een singlespeed cyclocrosser; leuk single speed, maar met dat lichte verzet hield ik in een groep niemand bij en cyclocrossen deed ik ook al niet. Deze is uitgerust met een Shimano Alfine crankstel, ongeveer het goedkoopste external bottombracket crankstel wat ik kon vinden. Daarnaast buitenbanden en mini v-brakes die ik kon hergebruiken. Ook had ik nog een oude wielset liggen, maar deze is old school en ondersteunt alleen 10 speed cassettes. Mocht ik trouwens toch willen singlespeed cyclocrossen, daar is een oplossing voor; een single speed conversion kit.

Wat had ik nog nodig:

  • Een rechter 10 speed shifter; de SRAM rival. En een bijpassend linker remhendel; de SRAM S500.
  • Een achterderailleur met ‘koppeling’/clutch; de SRAM X9 Type 2 MTB derailleur. De ‘koppeling’ zorgt dat de ketting minder zwiept bij hobbels en ook beter op z’n plek blijft. Een belangrijk dingetje met mountainbike derailleurs, ze hebben geen versteller, dus ik heb SRAM inline verstellers gekocht om dit af te vangen.
  • Een narrow-wide kettingblad. Gelukkig is SRAM niet de enige die ze produceert en heb voor mijn 130bcd crankstel de Absolute Black CX ring 42t gekocht.
  • Een ketting en een cassette met een groot bereik; de SRAM wifli 11-32 tands. Hiermee zorg ik ervoor dat ik zowel een zware en een hele lichte versnelling heb. Ofwel zowat het zelfde bereik als mijn racefiets met twee voorbladen.

Na alles in elkaar gezet te hebben, kan ik zeggen: het rijdt geweldig. Schakelen is lekker agressief, MTB derailleurs hebben een veel hogere veerspanning en dat merk je, hij knalt echt naar de volgende versnelling. Deze opstelling heeft één versnelling minder dan de CX1 en het is vast ook een stuk zwaarder. Voor mij voldoet dit, het is de helft van de prijs en je hoeft er iets minder zuinig op te zijn. Ik ben klaar voor de herfst!