casco

 

In de auto draag je een gordel, na het poepen veeg je je reet af, op de racefiets draag je een helm. Zo simpel is het. Hij zit misschien niet altijd lekker en soms vervloek je dat kutding: als je hem niet ophad toen je die tegenligger terug wilde koppen heb je spijt. Doe hem gewoon op!

Mijn fietscarriere hing  een tijdje in de wilgen. Een nieuwe fiets deed mij het enthousiasme hervinden. Ik had niet verwacht dat ik het weer zo leuk zou gaan vinden. Ik ben al weer aan aantal maandjes bezig en heb inmiddels behoorlijk wat geld uitgegeven aan nieuwe spullen. Een nieuwe helm kon echt niet achterblijven… Het model waar ik nu mee rondfiets is de 10 jaar gepasseerd en kan om een aantal, sterk uiteenlopende, redenen niet meer.

Later in dit stuk zal ik ingaan op de keuze voor mijn nieuwe helm. Eerst wat feitjes over fietshelmen in het algemeen. De gladde buitenschaal is met opzet glad. Hij is belangrijk om bij een val je hoofd niet te veel af te remmen, dit resulteert in nekletsel. Er zijn fabrikanten die zeggen dat de laag na een aantal jaren versleten is. De buitenlaag is onderhevig aan UV stralen en kan daar poreus van worden. In de do’s and don’ts staat altijd vermeld na hoeveel jaar je hem moet vervangen. Maar… een blikje bier dat een maand over datum is smaakt er ook niet minder om. Het gaat, ook hier, om een datum tot wanneer ze de werking kunnen garanderen. Ook zweet zou de werking van de helm aan aantasten. Zweet is immers niet alleen water met zout maar heeft een bepaalde zuurgraad en zou het piepschuim poreus maken.

Feitje: Uit onderzoek is gebleken dat het dragen van een helm, bij racefietsers, voor meer ongelukken zorgt:” by using helmet and other equipment some cyclists race even faster than they would have done without.”

Na lang zoeken, wikken en wegen ben ik uitgekomen bij een helm van een Duitse fabrikant: “Casco”. Het is een fabrikant die alleen helmen (en brillen) maakt. Ze doen dit sinds 1989 en de producten lopen uit een van helmen voor paardrijden tot brandweerhelmen. Het topmodel voor op de fiets heet “Speed Airo” en is echt een lust voor het oog. Ik heb hem even op gehad en hij zit ook nog eens erg goed. Er zit in de helm een netje verwerkt zodat je de helm amper voelt. Het mooie aan de helmen van Casco in de Speed serie is dat je ze ook met vizier kunt bestellen. Het wordt dan wel een dure grap en het ziet er misschien een beetje te extravagant uit. Je ziet het in het peloton ook nog niet terug. Ik heb het tot nu toe alleen bij de vrouwen gezien.

Eerder wilde ik de de Specialized Evade kopen. Hij werd alleen (veel) te duur bevonden. Ik schaar deze helmen onder het type: super aerodynamisch, weinig openingen: next generation. Andere voorbeelden zijn de POC Aero (Team Garmin rijdt hier mee) en de Giro Air Attack (Favoriet van onze redacteur Jaap).

Mijn Casco helm heb ik besteld bij Parts4PassionBikes. Ik kwam op deze website terecht toen ik op de website van Deda Elementi zocht naar dealers in de buurt van Den Haag. Het is de Casco Speedster geworden zonder het vizier. De minder dure versie van de Speedairo. Helemaal in het wit. Gisteren kwam hij binnen en alles is boven verwachting. Ik kan dan ook iedereen een Casco helm aanraden.

Natuurlijk vindt iedereen zijn eigen keuze het beste maar ik zal nog even snel vertellen waarom ik voor de Speedster gekozen heb. Hij mocht niet boven de 100 euro uitkomen. Het werd helaas € 129,-. Maar voor die prijs heb je wel de helm die er het snelst uitziet. Het is één van de weinige helmen die helemaal in het wit komt. Casco biedt een korting van 50% op de verkoopprijs als je helm beschadigd is door een val (zoals ook andere merken dat doen). Het feit dat Casco helmen maakt voor vele andere gelegenheden dan fietsen geeft mij een veilig gevoel. De helm is volledig Tüv gekeurd. En als laatste… niet geheel onbelangrijk: het is weer eens wat anders.

Ik ga de fabriek vragen of ze een testmodel van het vizier kunnen sturen en houd jullie daar van op de hoogte!