fietsband-kassei

Buitenbanden, het blijft een mooie upgrade voor je racefiets. En het blijft een mooie bezigheid om uit te zoeken welke je nou moet nemen, want er zijn zoveel merken en keuzes. Nu heb ik veel te weinig kilometers in mijn leven op verschillende banden gefietst om er echt een professioneel oordeel over te geven, maar na de uren die ik gestoken heb in het uitzoekwerk kan ik er toch wat zinnigs over zeggen.

De keuze van een buitenband is een zeer belangrijke beslissing. De buitenband kan namelijk het gehele gedrag van je fiets beïnvloeden. Dit heeft te maken met een aantal factoren: Rolweerstand, grip, gewicht, comfort en duurzaamheid. Hoe lager de rolweerstand, hoe langer je wiel wil rollen, hoe minder energie je het kost om harder of langer te fietsen. Grip is uiteraard erg handig als je een bocht hard wil nemen bijvoorbeeld. Gewicht beïnvloedt niet alleen de rolweerstand, maar ook het gewicht dat je de berg op moet sjouwen. Banden hebben een grote invloed op het comfort van je fiets. Soepele en dikke banden kunnen bijvoorbeeld veel trillingen van het rijvlak wegnemen. Als laatste duurzaamheid en die mag voor zich spreken. Niemand staat graag zijn lekke band te vervangen langs de weg.

Mijn huidige selectie banden is dus ontstaan na uren uitzoekwerk en testen, waarbij ik naast de vier rijgedrag punten ook nog de prijs in overweging genomen heb. Daarnaast gaat het hier om banden voor clinchervelgen.

Buitenbanden voor een racefiets

De fiets waar ik by far de meeste kilometers op rijd is wel mijn racefiets. Maar daarnaast ben ik daar ook het meest zuinig op en investeer ik daar het meeste geld in. Bij mijn racefiets mag er dus iets ingeboed worden op duurzaamheid en mag de prijs iets hoger liggen. Hier kom ik op twee winnaars, de Veloflex Master en de Continental GP4000s.

Veloflex Master 25c

Veloflex Master 25c

De Veloflex’ gebruik ik met droog weer. Deze banden hebben een wat mindere bescherming tegen lekrijden, maar je krijgt er veel voor terug. Deze handgemaakte buitenbanden hebben een hoge TPI waarde, ofwel draden per inch. Een hoog getal wijst op een fijner geweven band, waardoor de band ronder en soepeler wordt. Deze hoge TPI resulteert over het algemeen in een lager gewicht en een hoger comfort. Van deze banden heb je een mooie 25c versie. Die is wat dikker dan de standaard 23c, biedt meer comfort en uit tests van de laatste jaren blijkt dat ze ook nog eens beter rollen! Daarnaast zijn deze bandjes licht. Gecombineerd met een Vittoria Ultralite binnenbandje heb je een superlichte combinatie. Mocht je de klassieke skinwall (gelige buitenkant) nou niet zo mooi vinden, dan neem je de Veloflex Corsa. Dit is dezelfde band, maar dan geheel zwart.

Continental GP4000s

De Contis na 4000km, vierkant gesleten maar nog steeds goed genoeg voor mijn straat fixed gear

De Continental GP4000s’ (Contis) zijn eigenlijk de ultieme duurzame banden, die ook nog eens super rollen. Het is de keus van vele fietsers, puur omdat je eigenlijk bijna nooit lek rijdt. Met nat weer plakt er nogal eens wat aan je wiel vast, wat zich snel een weg je band in wil graven. De Contis vinden het allemaal prima. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen; wil je goede banden die bijna nooit lek rijden, goedkoop zijn en goed rollen? Neem de Continental GP4000s. Let goed op die S op het einde, de GP4000 zijn vrij slecht. Dit is dus de ultieme duurzame keus. Je levert  wel iets in op rolweerstand, comfort en gewicht. Overigens is de GP4000s één van de weinige buitenbanden die beter rollen in de 23c versie dan de 25c versie.

GP4000S II kleuren

GP4000S II kleuren

Daarnaast heb je nu de Continental GP4000s II. De opvolger van de GP4000s (duh), die belooft nog iets beter te rollen en nog iets betere bescherming te bieden. Daarnaast zijn ze te krijgen met een kleurtje. Momenteel zijn ze nog slecht verkrijgbaar en duur. De tijd zal moeten leren of de GP4000s 2 echt een verbetering is.

Buitenbanden voor een baanfiets

Ook hier heb ik weer twee keuzes: voor op de baan de Vittoria Diamante Pro light en voor op straat de Vittoria Rubino.

Vittoria Diamante Pro light

Vittoria Diamante Pro light

De Vittoria Diamante Pro light, gecombineerd met een Vittoria Ultralite binnenband, is extreem licht. Daarnaast heeft deze band een hoge TPI. Het zijn slicks die op de baan extreem goede grip geven en zijn ze niet duur. Natuurlijk rijden echte baanwielrenners op tubulars, maar met deze combinatie kan het gevoel van een tubular benaderd worden. Deze banden hebben geen antilek bescherming. Op de baan is dat ook niet nodig, maar de banden zijn gemaakt voor op straat. Omdat ik ze nooit op straat geprobeerd heb kan ik geen uitspraak doen over het lek rijden. Mocht je het risico willen nemen zou ik zeggen; hard oppompen. Dan haal je er vast een boel kilometers uit.

Voorste Balk baanfiets met mooi bruine Rubinos voor op straat.

Voorste Balk baanfiets met mooie bruine Rubinos voor op straat.

De Vittoria Rubino, het bandje in allerlei kleurtjes. Hip om te matchen met je fixie en ook nog eens spotgoedkoop. Deze bandjes zijn niet kapot te krijgen, dus lekker skidden maar! En zijn ze toch kapot, hups een nieuw bandje erop. Natuurlijk moet je niets verwachten qua rolweerstand enzo, maar het is wel veel beter dan de andere goedkope alternatieven. Mocht je toch nog een beetje harder willen, zou ik aanraden om alleen het achterwiel de Rubino te nemen en het voorwiel bijvoorbeeld de Continental GP4000s. Mocht je nooit skidden, dan zou ik gewoon voor de Continental GP4000s gaan!

Buitenbanden voor een Veldrijfiets

Ok, ik moet toegeven, ik gebruik mijn Singlespeed Cyclocross helemaal niet om te cyclocrossen. Het is vooral mijn winter/woon- werkverkeer fiets. Maar toch kan ik hier het één en ander over melden. Naar mijn mening komen er twee merken in aanmerking voor een veldrijdfiets: Challenge en TUFO. Nu maakt TUFO geen clicher banden voor cyclocross, dus die vallen voor mij direct af. Dan maar Challenge. Die hebben allemaal erg soepele banden met een hoge TPI waarde. Een beetje vreemd om die onder een commuter te steken, zeker omdat het grote gros een profiel heeft om door de dikke bagger te rijden. Speciaal voor droge condities heeft Challenge de Grifo XS (open tubular) en dit leek mij de ultieme straatband.

Fangio SSCX met Grifo XS

Fangio SSCX met Grifo XS

Na wat uitzoekwerk werdt mij ten strengste afgeraden om de Challenge Grifo XS te gebruiken als woon- werkverkeer band. Na twee winters (waarvan één zeer streng) en een zomer 10km per dag fietsen over een slechte, vervuilde weg kan ik zeggen dat ik één keer ben lek gereden. Nu, na circa 3500km fietsen zijn ze goed versleten. De zijkant begint los te laten, maar ik rijd nog steeds niet lek. Ik vind dit de meest comfortabele banden die ik ooit heb gehad en in de winter hoef je ze niet zo hard op te pompen. Daardoor heb je genoeg grip op sneeuw en ijs. Misschien heb ik mazzel qua lekrijden, maar wat mij betreft de ultieme commuter buitenband!

Wat is jullie favoriete buitenband en waarom? Laat het weten in de comments en spiegel het gelijk af tegen de factoren rolweerstand, grip, gewicht, comfort, duurzaamheid en prijs!