Bike Physics bikefitting

De fietsmeting, voor velen misschien een puntje waar op bespaard wordt. Je koopt gewoon een fiets en gaat fietsen en als je een nieuw onderdeel nodig hebt vervang je het. Maar waarom zoveel geld uitgeven voor het afstellen van je fiets? Dat kan toch ook met een tooltje op internet en een meetlint? Ik zal toelichten waarom ik toch de stap genomen heb, ook als niet zo serieuze fietser, als ik mij hierna nog zo mag noemen.

Ik heb altijd gedacht om ooit een fiets op maat te laten maken. Een staal frame die op mijn lijf geschreven is. Maar hier hangt een behoorlijk prijskaartje aan, dus dat moet goed zijn. Na een discussie over dit punt, werd er gezegd: Hoe weet je zeker dat de framemaker jouw maten goed heeft? En waarom een fiets laten maken, als er al een fiets precies in jouw maat is? Twee goede punten, die mij naar een fietsmeting leidde.

Mijn keuze tot een bikefitting werdt onderstreept door mijn physiotherapeut. Mijn klachten die ik had zouden best eens opgelost kunnen worden door een betere houding op de fiets aan te nemen. Met een paar grote klasiekers van rond de 150km per stuk in het verschiet was dat misschien geen slecht idee. Last but not least: Je kan met een goed afgestelde fiets ook nog betere prestaties leveren!

Ik had veel positieve geluiden gehoord over Remco Kuylenburg van Bike Physics. Een groot aantal van mijn vaste fietsgroep hebben ook bij hem laten meten, zelfs nadat ze het ergens anders minder succesvol hebben laten meten.  De keuze was dus snel gemaakt.

De meting bestaat uit vier delen. Als eerste wordt er besproken of je eventuele klachten of blessures hebt, wat je doelen zijn en wat de reden is voor de fietsmeting. Daarna wordt er een flexibiliteitstest gedaan. Hierbij wordt door een paar simpele testjes te doen gekeken op welk niveau je zit. Deze twee eerste testen worden meegenomen naar test drie.

Bike Physics fietsmeting

Bij de derde test wordt je fiets op een rollerbank gezet en je krijgt sensoren op je lichaam geplakt. Je bewegingen worden gedigitaliseerd tot een 3d draadmodel. Hieraan is veel af te lezen, tot de kleinste bewegingen worden waargenomen. Aan de hand van deze gegevens wordt je fiets afgesteld, getest en nog eens afgesteld. Tot alles helemaal goed staat. Conclusie: mijn fiets stond totaal verkeerd afgesteld, terwijl ik er al twee jaar zo op rij. Mijn zadel stond veel te laag, daarnaast moest hij rechtgezet worden en een flink stuk naar achter. Mijn stuur was ook te laag en stond in een verkeerde hoek, daarnaast werden mijn remgrepen een heel stuk verplaatst.

Retül fietsmeting

Mijn houding na deze aanpassingen was compleet anders. Ik kon ook niet meteen zeggen of het beter was, anders dat mijn zitvlak wat beter wordt ondersteund. Ik ben natuurlijk zo gewend aan die verkeerde houding, dat het vast wel wennen is. Maar mocht er toch iets niet lekker gaan zitten bij het testen kon ik altijd terug komen om te werken aan een oplossing.

Retül bike fitting

Tot slot werd de fiets, zoals hij nu is afgesteld, gedigitaliseerd. Dit helpt bij het afstellen van eventuele andere fietsen of het aanschaffen van een nieuwe fiets. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook mijn baanfiets af te laten stellen en te laten digitaliseren. Mocht ik een nieuw frame kopen, dan is het een kwestie van één mailtje om erachter te komen of het frame ook bij mij past.

Remco van Bikephysics

Tijd zal leren of ik na deze meting minder physiotherapeut moet, of dat ik harder ga fietsen. Dat er iets mis was met mijn oude fietsafstellingen is zelfs wel uit de fotos af te lezen. Misschien over een half jaar een follow up van dit bericht!

Fietspositie animatie